Ik verbaas me altijd als iemand zegt:  “Ik ga een koolhydraatarm dieet volgen.”

Waarom? Omdat koolhydraten ons meest belangrijke bron is van energie.
En jij wist vast niet dat alleen door koolhydraten  jouw brein goed kan blijven werken!

Een koolhydraatarm dieet is een populair dieet om snel veel kilo’s kwijt te raken.
Zeker de laatste jaren is er zelfs een bepaalde afkeer ontstaan tegen brood, pasta, rijst en aardappelen.

Maar ‘de grap’ is dat je niet kunt aankomen of afvallen door een bepaald voedingsmiddel.
Want aankomen en afvallen heeft alles te maken met je energiebalans.
Als je meer calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt kom je aan en andersom val je af.

Koolhydraten uit je leven bannen is dus écht niet de beste en ook geen gezonde
– en vooral geen blijvende! – oplossing om af te vallen.

Zo zijn er nog meer verkeerde ideeën over koolhydraten.

Je vindt hierna 5 redenen waarom een koolhydraatarm dieet niet verstandig is.

#1 Het is de hoeveelheid die telt

Een verkeerd idee, dat vaak voorkomt, is dat koolhydraten dikmakers zijn.
Nog steeds denken velen dat als je koolhydraten eet, ze worden opgeslagen als vet.
Maar deze opvatting klopt écht niet!

Want je komt niet aan omdát je koolhydraten eet.

Je kunt namelijk niet afvallen of aankomen van bepaalde voedingsmiddelen.
Het principe van gewichtsverlies is dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt,
oftewel je creëert een calorie-tekort.

Wanneer je een calorie-overschot hebt, dan krijg je meer calorieën binnen dan je verbruikt kom je aan. Een calorie is energie.
Daarom noemen we de balans tussen de hoeveelheid calorieën die via je mond binnenkomt
(= inkomende energie) en de calorieën die je verbruikt (= uitgaande energie) de energiebalans.

Het principe van aankomen en afvallen in lichaamsgewicht is die energiebalans en
niet het soort voeding dat je binnenkrijgt.

#2: Het is de kwaliteit die telt

Iets anders dat vaak en ook verkeerd wordt gedacht: dat het beter is om complexe koolhydraten te eten dan simpele koolhydraten.

Een simpel koolhydraat bestaat uit 1 of 2 suikermoleculen.
Een complex koolhydraat bestaat 3 of meer suikermoleculen. 

Voor ons lichaam maakt dat niets uit, omdat iedere koolhydraatmolecuul die je binnenkrijgt, wordt omgezet (afgebroken) in simpele suikermoleculen.

Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat een dieet met simpele óf complexe koolhydraten geen effect heeft op gewichtsverlies, wanneer de hoeveelheid calorieën gelijk is.

Ook dat geeft maar weer aan dat de energiebalans het belangrijkste is bij afvallen.
Dus dat er minder energie (calorieën) binnenkomt dan dat je lichaam verbruikt.

Toch wil ik hierbij wel een belangrijke opmerking maken!

We kunnen dus nu de conclusie trekken dat de hoeveelheid calorieën (= kwantiteit) van ‘n voedingsmiddel belangrijk is. Maar de kwaliteit is ook belangrijk.

Zo kun je, wanneer de hoeveelheid calorieën gelijk is (= kwantiteit) van 2 verschillende voedingsmiddelen (= kwaliteit) kiezen welke je eet.
Bijvoorbeeld een Twix of een aardappel.
Maar een aardappel heeft gezonde voedingsstoffen, die een Twix niet heeft.

Het soort koolhydraat maakt dus geen verschil.
Maar de kwantiteit – de hoeveelheid koolhydraten die je eet – is belangrijk voor de energiebalans.
En de kwaliteit van de koolhydraten – het bevat goede voedingsstoffen – is belangrijk voor het binnenkrijgen van voedingsstoffen, die jou en je lichaam gezond houdt.

#3: Geen koolhydraten eten leidt niet tot direct vetverlies

Wanneer je stopt met het eten van koolhydraten, verlies je in het begin snel gewicht. En lijkt het alsof een koolhydraatarm dieet werkt.

De reden dat je snel afvalt is dat koolhydraten in je lichaamsvocht wordt opgeslagen.

Wanneer je stopt met het eten van koolhydraten, verlies je lichaamsvocht.
Daardoor geeft je weegschaal lager aan, maar verbrand je geen vet!

Daarom is het belangrijk om te onthouden dat je door een koolhydraatarm dieet wel gewicht verliest. Maar is dat vocht, geen vet!

#4: Tekort aan voedingsstoffen

Koolhydraten geven ons belangrijke voedingsstoffen. Zie ook reden #2 over de kwaliteit van koolhydraten.

Zo ‘n belangrijke voedingsstof is bijvoorbeeld de vezels in volkoren brood.
Die vezels heb je nodig voor onder andere goed werkende en gezonde darmen.

Ook bevat volkoren brood de stof jodium, die je schildklier nodig heeft voor een goed werkende stofwisseling.

Door helemaal geen brood meer te eten kan er zelfs een jodiumtekort ontstaan,
waardoor je schildklier trager kan gaan werken.

Een langzaam werkende schildklier geeft meerdere gezondheidsproblemen.

#5: Jojo-effect

Wanneer je na maandenlang koolhydraten mijden, weer koolhydraten gaat eten,
merk je dat je weer snel aankomt. Dit noemen we het jojo-effect.

Dat jojo-effect ontstaat door 2 redenen.

Aan de ene kant slaat je lichaam weer meer vocht op. Zie reden #3.
Als je weer koolhydraten gaat eten, schiet je gewicht dus weer omhoog.

Aan de andere kant komt het jojo-effect ook door psychologische redenen.
Wanneer jij jezelf een tijd(je) iets hebt ontzegd en je mag het weer, is die drang om dát weer te eten dat een lange tijd ‘niet mocht’, groot.
Vaak leidt dat tot overdreven ‘goedmaken’. Je gaat ‘de verloren tijd’ inhalen en in korte tijd er véél van eten.

Wat hebben we hiervan geleerd?

Uit deze 5 redenen kunnen we de conclusie trekken dat het verbannen van koolhydraten er niet voor zorgt dat jij je droomlichaam krijgt.

Je hebt koolhydraten nodig om te kunnen functioneren.

Ook gaat het bij afvallen niet om het voedingsmiddel dat je eet, maar om je energiebalans (calorie-inname tegenover calorie-verbruik).

Verder zijn de kwantiteit (de hoeveelheid) en de kwaliteit (de voedingsstoffen die het levert) van het voedingsmiddel dat je eet belangrijk.

En wanneer je koolhydraten een tijd(je) mijdt en ze dan weer gaat eten, krijg je last van
het jojo-effect.

Kortom: een koolhydraatarm dieet is niet de oplossing voor blijvend en gezond gewichtsverlies.

En als het geen koolhydraatarm dieet is, maar een of ander crashdieet, ben je dan gezond en vooral blijvend bezig? Nee, natuurlijk niet!

Natuurlijk val je dan snel af, maar je voelt je moe en slap.
Logisch, want je brengt allerlei processen in je lichaam in de war.

Je bent eigenlijk alleen maar druk bezig zoveel mogelijk vocht uit je lichaam te verwijderen
(elke liter vocht scheelt je ongeveer een kilo).

Ook ben je letterlijk bezig je lichaam te beschadigen doordat je spierweefsel afbreekt.
En maak je jouw lichaam ongezonder, doordat je te weinig (goede) voedingsstoffen binnenkrijgt.

‘Snel afvallen’ resulteert altijd weer in ‘snel aankomen’, want het oerinstinct van je lichaam is dat belangrijke lichaamsbouwstoffen zo snel mogelijk weer moeten worden aangevuld.

Dus het verlies van al dat vocht en spieren moet weer zo snel als mogelijk worden hersteld.

Je kan vast wel raden wat er dan vervolgens gebeurt. Precies, het jojo-effect!

Het jojo-effect is vaak een terugkomend proces van afvallen en weer aankomen, waarmee je je uiteindelijke doel niet bereikt.

Daarom is mijn belangrijkste advies: heb wat geduld!

Wat jij in vele maanden of jaren eraan hebt gegeten ben je, natuurlijk afhankelijk van hoeveel overgewicht je hebt, niet in een paar weken of maanden weer kwijt.

Ten minste, niet op een gezonde en vooral blijvende manier.

Ben jij er klaar voor om eenvoudig af te vallen in 4 stappen?

Klik hier of op de afbeelding van het boek.

eenvoudig afvallen zonder dieet
Het boek ‘Eenvoudig Afvallen in 4 Stappen’ Het antwoord én blijvende oplossing!

Op jouw succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 + 16 =

jouw eetrelatie coach

Klaziena Waerts is ervaringsdeskundige, mental coach, gewichtsconsulente en helpt om op een plezierige manier af te vallen en weer te genieten van eten zonder schuldgevoel of schaamte.

Zelf heb ik 22 jaar de obsessie, frustratie, schaamte en schuldgevoel ervaren van het hebben van emotie eten en eetbuien. Toen ikzelf m’n emotionele dieptepunt had bereikt, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds die onaangename emoties moest wegeten en steeds het nieuwste dieet of afslankmethode moest proberen.
Dit werd uiteindelijk een ruim 5-jarig intensief onderzoek waarbij ik allerlei testen, oefeningen en theorieën op mezelf uitprobeerde. Nu heb ik een gezonde emotionele relatie met eten. Ook ben ik 30 kilo lichter en geniet ik weer van eten zonder schuldgevoel of schaamte.
Dit gun ik iedereen en vooral, iedereen verdient dit ook!

Ik gun…nee, het is mijn MISSIE om iedereen, die last heeft van overgewicht én wilt afvallen, gewicht te laten verliezen op een plezierige manier – niet een die gepaard gaat met afzien, honger en frustratie – en weer te laten genieten van eten zonder schuldgevoel.